Bas-en-Jacq.reismee.nl

Berichtje uit Ronda.

Inmiddels alweer een paar dagen geleden maar hierbij weer een laatste verslagje van onze reis.

In Sevilla werd Nederland net geen wereldkampioen, de Spanjaarden op de camping waren super blij maar de volgende dag waren alle vlaggen weer in de kast en niemand had het meer over de voetbal, heel grappig.

Maandag, na het verlaten van de schattige camping in Sevilla, op naar Cadiz. Daar hadden we een camping aan zee in El Puerto de Sante Maria. Deze camping ligt in een pijnbomenbos en alleen door een weg gescheiden van strand en zee. Ten opzichte van de camping bij Sevilla was dit wel weer een fabriekje maar zag er mooi uit. We kregen een plaats toegewezen met wel heel veel bomen en tegenover een grote Spaanse familie met een breedbeeld in de voortent, 3 kleine kinderen en 2 honden. Door alle bomen konden we ook niet leuk gaan staan en zijn we dus zelf maar een plaats gaan zoeken. Uiteindelijk vonden we een hele grote in een gedeelte met alleen maar Spanjaarden maar het was er leuk en ruim. Bij de camping was een heerlijk restaurantje waar we een paar keer hebben gegeten en ontbeten. Wat er direct opvalt is een heeeeel breed wit zandstrand met daarop 4 mensen en niemand spreekt een woord Engels maar ze zijn zo aardig en met zijn allen kom je er goed uit. De temperatuur aan de kust was een stuk lager dan in Sevilla en de andere steden. We zijn naar Cadiz geweest met de scooter. Wel lans een drukke weg en een enge brug maar wat een schitterend en gezellig oud centrum heeft Cadiz. Goedkope kleren en schoenen je kan je daar helemaal gek kopen.Zo leuk. gezellige straatjes, terrasjes, 2 kanten de zee. We hebben in een klein straatje een biertje gedronken en kregen daar olijven bij, iedere keer een nieuw schaaltje en dus vonden wij dat we dan ook weer wat te drinken moesten bestellen. Heel komisch.We zijn nog een paar keer naar het strand geweest en naar het plaatsje El Puerto de Sante Maria. Ook heel leuk, gezellig centrum ook alles goedkoop. Heerlijk eten voor 14 euro met zijn tweetjes en wat te drinken. In Cadiz een cola en koffie 1,90, erg goedkoop. We zijn op de scooter nog naar Chiclana de la Frontera geweest, een van de vele witte dorpjes in Andalusie. Weer gezellig, eigenlijk is gewoon alles gezellig.

Donderdag weer verder naar Tarifa, in het zuiden aan de zee. Op weg naar Tarifa een stop gemaakt in Medina Sidonia, schattig wit dorp , wat rond gelopen en op een heerlijk pleintje koffie gedronken.Weer een waanzinnig leuke camping, klein, direct aan zee en strand en midden in natuurpark gevonden bij Tariffa. We stonden iets hoger en keken dus zo uit over strand en zee. Deze kust is bekend om de wind en dus zijn er heel veel kitesurfers. Tarifa zelf is een schattig plaatsje, beetje backpackers, hippie achtig plaatsje. Heel veel hostels. Ook daar weer mooie dingen om te bekijken zoals kathedraal en kasteel. Marokko is 15 km verwijderd van deze kust. ook hier weer een kilometers lang en heel breed strand met een paar mensen daarop.We zijn met de scooter naar Algeciras gegaan om daar de boot te pakken naar Gibraltar. ´s Morgens om 08.30 met onze fleece aan ! door de bergen, ´s Middags terug met 30 graden, erg warm.Dit was super leuk. Heen zaten we met 10 mensen en terug met 5 mensen op de boot , plaats voor 200! Gibraltar vonden we wat tegenvallen behalve de rots. Het stadje is erg druk, niet lieflijk maar erg commercieel. We zijn met de kabelbaan omhoog gegaan naar de rots, daar wat rond gelopen en genoten van uitzicht en apen. Gelukkig was het die dag supere helder dus het uitzicht was schitterend. De haven bij Algeciras was al een belevenis op zich, al die vol gepakte busjes, lange rijen, veel mensen dat alleen leek al op Marokko! De boot naar Gibraltar is erg leuk maar je moet we geduld hebben ivm paspoort controle en bagage controle. Dit blijft komisch want je kan zo naar Gibraltar rijden zonder enige vorm van controle. Op de dag dat we weggingen uit Tarifa waaide het heeeel hard en zat de lucht helemaal dicht in de bergen we hadden dus geluk gehad want met die omstandigheden hadden we nooit op de scooter naar Algiciras kunnen gaan.

Inderdaad is het in juli niet koud in Andalusie maar wat een heerlijke rust, je kan overal naartoe zonder rijen, bijna geen Nederlanders, altijd plaats op de camping, op terrasjes, geen files, lege stranden dus gewoon geweldig.

Vandaag aangekomen in Ronda, waar ik vanaf onze plek dit zit te typen, leve de WiFi!

Bas en Jacq

Lida

het blijft zo supergaaf om zo met jullie mee te reizen ondanks smsjes en mails.
Raar idee dat jullie inmiddels morgen alweer uit ronda vertrekken. Lijkt me dat je heel veel vakanties ineen hebt zo!
Heb het vooral nog een tijdje heeeeeel erg fijn.
L

Es

Ola, leuke verhalen! En is Ronda echt zo mooi als ze beweren? De temperatuur is hier tropisch en we genieten daar volop van.
Veel plezier en mooie reizen.
Groetjes Es

Jeroen

Ronda is zeker mooi en bijzonder, de rit er naar toe vanaf de kust is al een beleving, helemaal als je via Coin, Alozaina ga. Enige nadeel van Ronda is dat er altijd zoveel toeristen zijn. Hou je daar niet van ga dan eens na het plaatsje Alhama de Granada, op zo´n 50 km vanaf Granada, richting kust. Hier zie je niet veel toeristen en de kloof is net zo imposant. Dit is trouwens een tip uit de Y Guide, de reisgids Andalusië die je krijg samen met de Andalusia Travelcard (een site met allemaal bijzondere overnachtingsadressen waar je met de travekcard ook nog korting krijgt. Daarnaast krijg je ook korting bij bijzondere restaurants, bij leuke dingen doen zoals fietsen huren, golf, paardrijden en bij autohuur op de luchthaven van Malaga.